TIPS FÖR BÄTTRE TRÄNING OCH RESULTAT

ETT : TYDLIGA MÅL

Vart vill du komma med din träning? Vad vill du uppnå? Och hur ska du kunna ta dig till ditt mål? Jag rekommenderar målsättning i och med att det ger dig mer motivation. Lägg upp en plan på hur du kan ta dig till målet. Och sätt absolut inte för hårda krav på dig själv, till en början är det bra att ha ett långsiktigt mål som du ska kämpa mot. Varför det ska vara just ett TYDLIGT mål är personligen mitt bästa knep, jag blir som sagt mer motiverad och ger inte upp lika lätt. Det handlar om envishet och en stark vilja för att nå sina mål. Inget är lätt här i livet, det tar sin tid att bygga upp det man vill komma till. Träningen tar tid och det är en rolig resa. När du väl når dina mål kommer du att bli ännu mer motiverad och vilja fortsätta. När den tiden är kommen måste du se till att tänka på det jag skriver i nästa punkt. Balans.

TVÅ : BALANS

Hitta din egna balans. Träna inte ihjäl dig, se till att göra saker emellan åt som gör att du längtar efter att komma till gymmet. Glöm inte bort att umgås med nära och kära. Träningen ska vara roligt. Du ska inte träna för någon annans skull, inte träna för att det är en trend att vara hälsosam och vältränad och du ska inte komma till den nivån där du börjar att hetsträna. Träningen gör du för din egna skull och ingen annans. Som nämnt i ovanstående punkt blir man supertaggad när man har nått ett mål och vill bara fortsätta & fortsätta. Där är det lätt att falla och göra fel. Du måste finna balansen med din träning och kost, samt hur du lägger upp dina schemat etc. Träning handlar mycket om att göra saker rätt och ordentligt, annars kan det ge motsatta effekter.

TRE : KOST

Matintaget är en viktig faktor i samband med träningen. Musklerna kräver påfyllning både innan och efter dina pass, ibland till och med under passen! Vi fungerar som som bilar. Bilar får motorstopp utan bränsle, detsamma gäller oss. Hur ska kroppen orka ta sig någonstans eller röra på sig utan bränsle? Det fungerar inte. Du ska med gott samvete äta den maten du vill, i rätt mängder. Jag tycker personligen inte om ordet "unna sig", för vadå "unna sig"? Vill du käka Max på en vardag efter ett härligt gympass, då gör du det. Eller om du har vilodag och känner för att trycka en pizza? Gör det! I och med att du tränar och rör på dig så gör den där pizzan bara dig gott. Sen handler det ju givetvis om balans vid den fronten också, men ni fattar principen! Jag har en jobbig relation till mat och jobbar på den biten varje dag. Det tar som sagt tid, men jag har vilja och då går det!

FYRA : VILJA OCH TID

Träningen ska vara något du tycker är roligt, något som du vill spendera din tid på. Jag säger inte att du ska prioritera det på allra första plats MEN träningen måste vara något du vill göra om du ska kunna nå dina mål etc. Planera och strukturera din vardag för att få in de passen du vill hinna med, lägg ner energi och bestäm hur du vill göra. Jag rekommenderar att i slutet av varje vecka planera den kommande veckan med dess träningspass och dylikt. Maten kan också vara smart att planer så du får i dig tillräckligt med näringsämnen med mera.

FEM : SKRIV NED DINA PASS

Tipsar starkt om att skriva ned både hur dina pass ska se ut, men även hur dina pass gick och vad du vill lyckas med de kommande passen. Du kan enkelt se din utveckling och även hålla koll på vilka vikter du brukar köra. Själv är jag väldigt glömsk och blir alltid osäker på vilka vikter jag hade sist om jag inte har de nedskrivna. Försök att summera dina pass varje gång, skriv något positivt som du är nöjd med och vad du kan förbättra. Det går alltid att förbättra sig och prestera ett snäpp bättre, bara viljan finns går allt! Glöm inte att tro på dig själv! 

<3

Gillar