TIPS : MAGÖVNINGAR

Jag får otroligt många frågor om mina bästa magövningar! I och med att jag tycker att magen är roligast att träna så gör jag mer än gärna ett inlägg med mina favoritövningar! Det är många som vill ha tips för en "platt" mage nu inför sommaren, jag förstår hur ni tänker men glöm inte bort att du ska träna för att du vill träna och du gör det för dig själv. Kosten har en stor prio om träningen ska ge resultat, det är inte bara träningen som spelar roll.. Men oavsett det så delar jag med mig av övningar som jag brukar köra! Du får gärna ställa frågor om det är något du undrar över!
A M Att tänka extra på när du tränar mage: Fokuset ska ligga på magmusklerna, de ska vara aktiva så pass mycket som möjligt, stanna alltid i de lägena där du känner att magmusklerna är påkopplade. Om du inte "hittar" musklerna kan du försöka att hosta till så de kopplas på. Det är även viktigt att du tänker på din bålstabilitet och se till att du har en bra hållning!
Sit-ups / Bicycle Crunch En övning som jag tror att alla har hört talats om! Här finns det dock olika varianter, min favorit är den diagonala övningen s.k bicycle crunch. Du ligger på golvet i samma utgångsposition som en sit-up, benen i luften men när du är påväg upp ska du möta armbåge med motsatta knä. Självklart byter du armbåge och knä efter att du gått ner mot marken igen. (Obs, gå inte hela vägen ner. Låt magen arbeta!) Kör så många du klarar x3 gånger.
Plankan, både raka och på sidan Plankan är en bra övning om du vill arbeta med både de raka och sneda magmusklerna! Här finns det också olika varianter på övninger, antingen raka, på sidan, på armarna eller på knäna. Känn efter själv vilken som fungerar bäst för dig! Det kanske säger sig själv men sidoplankan tar mer på sidan av magen och den raka plankan de raka muskelgrupperna! Arbeta dig uppåt med tiden och öka för varje gång, ta del av månadens utmaning HÄR!
Russian Twist ÄLSKAR den här övningen! Du håller i en vikt och gör en vridning med bålen. Här är det extra viktigt att du utför övningen ordentligt och inte hastigt, håll fokus och tänk på vilka muskler det är som ska få arbeta. Magmusklerna ska alltid vara spända och du ska sitta i det läget där musklerna är påkopplade!
"Pingvinen" Varför jag kallar övningen pingvinen är för att man ser ut som en liten sprattlande pingvin haha! Har inte ritkigt hittat något annat namn på den här övningen så pingvinen passar perfekt! Här ligger du på golvet med hela ryggen i golvet, koppla på magen och ha benen intill rumpan samt armarna längst kroppen. Du ska toucha dina hälar, en i taget och det ska kännas i övre magen. Tänk på att inte spänna nacken för mycket, försök att koppla av i axlarna och låt magen få göra jobbet.
Kneeling Cable Crunches Här ska fokuset verkligen ligga på dina magmuskler och på bålen överlag, gör som bilden visar ovan; från rak rygg till kutande läge. Den här övningen tar inte bara magen, den tar även på höftböjarna! Tänk även här på vilka muskler som ska arbeta, och var försiktig med vikterna så du inte lägger på för mycket i början.

<3

Gillar

Kommentarer